In gesprekken die ik heb met ouders valt het woord ‘weerbaar’ regelmatig. Wanneer ik aan ouders vraag waar ze dan aan denken, dan zien ze vaak een plaatje voor zich van een kind dat stevig staat, schouders naar achter, zelfvertrouwen, een ‘stevige’ stem en dat voor zichzelf durft op te komen. Een heel fijn plaatje!
Wanneer ouders het hebben over weerbaarheid bij kinderen dan hebben veel ouders het over het voor jezelf op durven komen, voor jezelf zorgen, jezelf laten horen en je grenzen aangeven.
Weerbaarheid heeft onder andere te maken met het zelfvertrouwen van kinderen. Zelfvertrouwen hebben kinderen nodig om hun stem te laten horen en voor zichzelf op te komen. Om op een positieve manier over jezelf te denken en jezelf het waard te vinden om jouw stem te laten horen.
Naast zelfvertrouwen is het bewust worden van eigen gevoelens ook erg belangrijk voor kinderen die weerbaarder mogen worden. Ik geloof dat kinderen pas kunnen leren om bijvoorbeeld hun grenzen aan te geven, wanneer zij deze ook kunnen aanvoelen en benoemen.
Wanneer we kinderen inzicht geven in hun gevoel, hen leren hoe zij hun grenzen aan kunnen geven door bijvoorbeeld te oefenen met stevig staan en stemgebruik, dan werken we aan zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Ook ‘vanbinnen’ mag er nog iets veranderen. In de praktijk gaan we daarom ook aan de slag met de gedachten en overtuigingen die kinderen over zichzelf hebben. Welke overtuigingen zijn helpend en welke niet? En welke positieve gedachten kan het kind helpen om steeds beter voor zichzelf op te komen en positief over zichzelf te denken?